Autor |
DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
CwaniakzPKSU
Użytkownik
Postów: 10
Data rejestracji: 04.05.20 |
Dodane dnia 05/08/2020 01:26 |
|
|
Witam. Czy da sie przeprowadzic symulacje gięcia jak na https://www.youtube.com/watch?v=B64b50pk4OU 1min 12 sek ? NBiestety w Deform jest koniecznosc okreslenia predkosci obrotu walca a czy nie da sie zrobic tak by podczas opadania w dol narzedzia gornego (z zadana predkoscia) program sam obracal (bez zadawania predkosci obrotu walcow) te walce ? |
|
Autor |
RE: DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
BE-FEA
Użytkownik
Postów: 112
Data rejestracji: 01.12.17 |
Dodane dnia 05/08/2020 11:46 |
|
|
Jeśli walec będzie miał zablokowane (za pomocą warunków brzegowych) pozostałe ruchy a obrót wokół własnej osi pozostanie wolny to przy nacisku przedmiotu walec powinien sam się obrócić. Może to jednak wymagać użycia symulacji dynamicznej. |
|
Autor |
RE: DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
CwaniakzPKSU
Użytkownik
Postów: 10
Data rejestracji: 04.05.20 |
Dodane dnia 05/09/2020 23:58 |
|
|
Właśnie jak to wykonać w Deform ? Zablokowalem ruch posuwisty walców natomiast zaznaczyłem os X wg ktorej maja sie obracac , program natomiast w oknie gdzie wypisuje raport z symulacji "powiedzial" ze skoro walce maja co prawda zaznaczona os X ale nie maja zdefiniowanej predkosci obrotowej , to on (program) ustawi je jako sztywne i koniec kropka. Tak wynikało z tego co bylo napisane w raporcie symulacji. Więc jak to zrobic by pod naciskiem przedmiotu sam sie obrócil ?
Krotko mowiac program wymaga okreslenia predkosci obrotowej tych walcow no ale nie ma opcji tego obliczyc.
Edytowane przez CwaniakzPKSU dnia 05/10/2020 00:01 |
|
Autor |
RE: DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
BE-FEA
Użytkownik
Postów: 112
Data rejestracji: 01.12.17 |
Dodane dnia 05/10/2020 00:34 |
|
|
Według manuala do Deform 2D, trzeba zastosować małą sztuczkę żeby umożliwić swobodny obrót: Idle rolls can be defined by specifying torque control with a very low torque value |
|
Autor |
RE: DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
CwaniakzPKSU
Użytkownik
Postów: 10
Data rejestracji: 04.05.20 |
Dodane dnia 05/10/2020 10:13 |
|
|
Czyli jeśli wprowadze jakąś bardzo małą wartość np 0,001 radiana to ich obrót będzie potraktowany przez program jako swobodny ? |
|
Autor |
RE: DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
BE-FEA
Użytkownik
Postów: 112
Data rejestracji: 01.12.17 |
Dodane dnia 05/10/2020 11:13 |
|
|
Nie pracowałem nigdy w Deform, ale na to wygląda. Warto spróbować. W innych programach MES (np. Abaqus) daje się po prostu warunek brzegowy na węzeł referencyjny połączony z walcem i blokuje wszystkie stopnie swobody oprócz obrotu wokół własnej osi. |
|
Autor |
RE: DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
CwaniakzPKSU
Użytkownik
Postów: 10
Data rejestracji: 04.05.20 |
Dodane dnia 05/16/2020 19:17 |
|
|
Spróbowałbym tej opcji jednak, póki co Deform przestał działać (preprocesor sie uruchamia ale symulacja już nie)
1 https://ibb.co/K51TZhy
2 https://ibb.co/rZjCzMw
3 https://easyupload.io/b68nqb
4 https://easyupload.io/dm4kp0
5 https://easyupload.io/j2gdpb
Techniczny angielski nie jest moją mocną stroną, mógłby ktoś rzucic na to okiem i wytłumaczyć jak zdefiniować lokalny uklad wspólrzednych oraz zdefiniowac ruch obrotowy narzedzia ?
instrukcje 1 oraz 2 , a także wiekszy tutorial 3.
Wiem że należy kliknąć w 3 roznych miejscach powierzchni narzędzia (1) ale nie wiem co dalej.
Edytowane przez CwaniakzPKSU dnia 05/16/2020 19:19 |
|
Autor |
RE: DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
BE-FEA
Użytkownik
Postów: 112
Data rejestracji: 01.12.17 |
Dodane dnia 05/16/2020 22:36 |
|
|
A, czyli teraz próbujesz to policzyć w Simufact Forming. Tego programu niestety też nie znam, ale załączony tutorial dobrze to opisuje. Wynika z niego, że ogólnie procedura jest standardowa (jak w innych programach MES) - definicja lokalnego cylindrycznego układu współrzędnych i użycie sprężyny skrętnej do stabilizacji niezablokowanego warunkiem brzegowym obrotu wokół własnej osi. A dokładniej spróbuj zrobić tak:
- kliknij prawym przyciskiem myszy na obiekcie walca w drzewku procesu i wybierz Rotation axis/local system
- wskaż trzy punkty na krawędzi otworu walca żeby zdefiniować środek i oś obrotu, wskaż czwarty punkt (na zewnętrznej powierzchni walca) żeby zdefiniować promień
- odznacz "Pick on nodes" i edytuj ustawienia układu tak, by środek osi obrotu był w środku walca a układ lokalny został wyrównany wzgl. globalnego
- upewnij się, że zaznaczone jest pole "use for rotation", zatwierdź ustawienia
- żeby zdefiniować sprężynę skrętną użyj Die type --> Generic spring --> Manual
- ustaw "Torsion spring" i wybierz "Stabilize only", podaj małą wartość sztywności (w tutorialu ustawiają 5 Nm/°)
- nowy obiekt powinien się nazywać "SpringT", przypisz go do walca w drzewku procesu
- wejdź w Die type --> Die insert --> Manual
- zablokuj wszystkie stopnie swobody (ustaw je na "Fixed"), oprócz obrotu wokół odpowiedniej osi, dla którego ustaw "Generic spring (FE only)"
- zatwierdź i nazwij jakoś ten obiekt, przeciągnij go do walca w drzewku procesu
Edytowane przez BE-FEA dnia 05/16/2020 22:37 |
|
Autor |
RE: DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
CwaniakzPKSU
Użytkownik
Postów: 10
Data rejestracji: 04.05.20 |
Dodane dnia 05/17/2020 13:58 |
|
|
Stabilizacja jest niezbędna ? w rzeczywistym procesie gięcia rolki obracaja sie swobodnie.
Walec mozna podzielic na 3 powierzchnie , pierwsze dwie powierzchnie są okręgami, kolejna powierzchnia jak się ją rozwinie jest prostokątem, więc na potrzeby naszej dyskusji będe sie kierowac takimi wlasnie okresleniami. Pierwsze 3 punkty zaznaczam na krawędzi która lezy na powierzchni bocznej walca ta ktora jest kolem , a następny, czwarty rozumiem że także na powierzchni boczej od tej strony ktora jest kolem , tyle ze na krawędzi zewnętrznej tego kola (krawędz ta łączy boczną powierzchnie walca -kolo z powierzchnia przednia czyli prostokątem po rozwinięciu) co pokazuje rys 3.61 .
po odznaczeniu "pick on nodes" nie bardzo wiem co dalej
Jak edytowac by oś obrotu walca znajdowala się w srodku tego walca ? myslalem ze na poczatku zaznaczam te 3 punkty i program ustala kierunek oraz polozenie osi obrotu a tu trzeba jeszcze raz definiowac polozenie osi obrotu ?
Co to znaczy "by układ lokalny został wyrównany wzgl. globalnego" ? tzn by srodek lokalnego ukladu wspolrzednych znajdowal sie dokladnie w miejscu globalnego ukladu wspolrzednych ? Czyli jestli globalny ma wspolrzedne 0,0,0 to lokalny tez ma takie miec ? Jak to zrobić ?
|
|
Autor |
RE: DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
CwaniakzPKSU
Użytkownik
Postów: 10
Data rejestracji: 04.05.20 |
Dodane dnia 05/17/2020 14:56 |
|
|
A mial ktos sytuacje taką że Deform 3d się odpala , preproceosor dziala ale... symulacja nie chce sie uruchomić ? |
|
Autor |
RE: DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
BE-FEA
Użytkownik
Postów: 112
Data rejestracji: 01.12.17 |
Dodane dnia 05/17/2020 14:59 |
|
|
Stabilizacja jest sztucznie wprowadzana. Nie występuje w rzeczywistości, ale jest konieczna do zablokowania ruchu sztywnego (tzw. rigid body motions). Inaczej analiza statyczna by się nie zbiegła przez osobliwość macierzy sztywności. To standardowe rozwiązanie w takich przypadkach.
Z tego co widzę, program wyświetla osie tworzonego układu współrzędnych. Zatem zacznij od procedury opisanej w instrukcji a dalej zobaczysz czy wyjdzie odpowiedni układ i edytujesz go tak, by miał prawidłowe ułożenie osi. Tak naprawdę chodzi tylko o to żeby układ był w środku walca i miał jedną z osi (tutaj Y) pokrywającą się z osią obrotu walca. Natomiast wyrównanie go z globalnym układem ma tylko na celu ułatwienie pracy - jest wygodniej jeśli osie tworzonego układ lokalnego pokrywają się z osiami układu globalnego. To też standard, niezależnie od programu. |
|
Autor |
RE: DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
CwaniakzPKSU
Użytkownik
Postów: 10
Data rejestracji: 04.05.20 |
Dodane dnia 05/17/2020 15:33 |
|
|
A jeśli sprawie że środek układu lokalnego będzie w środku walca oraz kierunek tego lokalnego będzie pokrywał się z osią wg której walec ma się obracać to wystarczy ? Czy jeśli nie wyrównam tego lokalnego ukladu z globalnym to podczas stabilizowania będą jakieś błędy ? |
|
Autor |
RE: DEFORM 3D UTWIERDZENIE |
CwaniakzPKSU
Użytkownik
Postów: 10
Data rejestracji: 04.05.20 |
Dodane dnia 05/17/2020 16:50 |
|
|
https://ibb.co/WGszFLS tutaj po polsku, zaczne od tego ze w instrukcji jest napisane odznacz pick on nodes a na zdjeciu 1 oraz 2 jest caly czas zaznaczone , ciekawe dlaczego
kolejna sprawa obok pick on nodes jest start oraz end , co oznaczaja te wspolrzedne ? Czego są to wspolrzedne ? po prawej stronie local cordinate system jest origin czyli poczatek czyli jest to punkt srodkowy lokalnego ukladu ? Czego są te osie pod napisem origin oraz dlaczego są 3 rubryki do kazdej z osi co daje nam w sumie az 9 rubryk ? |
|