Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
Tomekk
Użytkownik
Postów: 242
Miejscowość: Norge
Data rejestracji: 01.10.09 |
Dodane dnia 05/26/2012 18:42 |
|
|
Modelowanie powierzchniowe, to modelowanie płaszczyzny w osi obojętnej płyty (zazwyczaj), a nie modelowanie jej jako "wydmuszki". Następnie przypisujesz jej materiał, własności geometryczne (grubość) i jazda. W definicji materiału podajesz gęstość.
pozdr
Tomek
-----------------------------
człowiekiem jestem ... |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
demoskinos
Użytkownik
Postów: 38
Miejscowość: LBL City
Data rejestracji: 26.03.11 |
Dodane dnia 05/26/2012 19:14 |
|
|
Pzesłanie zrozumiałem aż do wyrażenia "osi obojętnej płyty.. Mam nadzieję że to "(zazwyczaj)" nie jest to tak straszne jak brzmi . W przypadku płyt wykreowanych nawet poprzez krzywą, ok. Rozumiem o co biega.
Ale jak to wykonać, gdy moja powierzchnia nie jest jednorodnej grubości na całym przekroju bądź nie (tu podkreślam chyba nie, gdyż nie mam w tej dziedzinie doświadczenia) nie można wykonać jej jako płaszczyzny. Chodzi mi tu konkretnie od 2 elementy łopaty:
1. Część formująca nosek - póołkrągła( pierwsza z prawej na pierwszym zdjęciu załączonym w temacie
2. Noomex - struktura o przekroju trójkątnym niemalże na całej długości (element pierwszy z lewej na tym samym zdjęciu) |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
Leonardo
Użytkownik
Postów: 90
Data rejestracji: 22.02.11 |
Dodane dnia 05/27/2012 12:19 |
|
|
1.Modelowanie "powierzchniowe" to modelowanie ciał trójwymiarowych o jednym wymiarze (grubości) znacznie mniejszym od pozostałych za pomocą ciał dwuwymiarowych (powłok). Z reguły odniesieniem jest powierzchnia środkowa. Każda płaszczyzna jest powierzchnią ale nie każda powierzchnia jest płaszczyzną. Tutaj SKIN jest powierzchnią z pojedynczą lub podwójną krzywizną. Wątpię by abaqus miał zaimplementowane elementy powierzchniowe krzywoliniowe więc i tak całość będzie aproksymowana płaskimi esami typu shell. Pozostaje tylko rozważyć trzy kwestie:
a) czy SKIN jest powłoką aluminiową czy też laminatem? (w co wątpię ale z postu pytającego wcześniej tak wynikało)
b) gdzie umiejscowić powierzchnię środkową SKINa, czy na styku z wewnętrznymi kompozytami, czy w środku stosując kontakt z opcją uwzględniania grubości czy w środku dociągając kompozyty wewnętrzne
c) jak będzie wyglądała współpraca 3deg węzłów solidów z 5/6deg węzłów shellowych.
2. Niektóre wątpliwosci wynikają nie z niedociągnięc w pracy z abaqusem ale kiepską znajomością mechaniki, w tym wypadku rozumieniem teorii powłok kompozytowych. Na razie znane mi implementacje laminatów w mesie dotyczą struktur wielowarstwowych o dowolnej ale stałej grubości warstw składowych. Zastanawianie się w tym modelu nad "trójkątnym" nomexem nie ma sensu co widać na załaczonym scanie z abaqusa gdzie dla poszczególnych plies jest tylko jedna kolumna na grubość. Stąd zresztą oczywisty warning abaqusa że layupa nie można zastosować do solida.
3. Ogólnie sposób siatkowania tego modelu jest raczej kiepski, jeśli jednak w analizie chodzi tylko o drgania wlasne a nie realne naprężenia to jest to do zaakceptowania.
PS
Bardzo dobrze że Piotr uruchomił takie forum, aby wspomóc mizerne efekty działania tzw szkolnictwa wyższego w RP. |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
demoskinos
Użytkownik
Postów: 38
Miejscowość: LBL City
Data rejestracji: 26.03.11 |
Dodane dnia 05/27/2012 16:57 |
|
|
Zgadzam się z tobą Leonardo... to czego nas uczą to kpina, przestarzały system edukacji nie promujący nowych rozwiązań i kierunków rozwojowych..
Przyszło mi studiować w takich warunkach więc jedynym co mi pozostało to zacisnąć pasa, i ogarniać samemu.
Adn.3 Chodzi tylko o drgania własne przy prędkości obrotowej: 0,50,100,150,200,250,300 obr/mini sporządzenie na podstawie wyników wykresu Campbella
Adn.2 Zgadzam się również z tym iż nie rozumiem teorii powłok kompozytowych, nikt nas tego nie uczy, a samemu mam zbyt mało czasu na zgłębienie wiedzy, poznawanie abaqusa i teraz jeszcze przyuczanie w modelowaniu powierzchniowym (deadline 10.06)
Rozumiem w czym leży problem problem odnośnie nomexu ale szczerze powiedziawszy nie mam zielonego pojęcia jak go rozwiązać.
Adn.1
a) SKIN- (poszycie łopaty) jest wykonane z kompozytu, jestem tego pewny gdyż model rzeczywisty trzymałem w dłoniach.
Elementy znajdujące się w środku to w kolejności od prawej:
* pianka PMI- mająca za zadanie nadanie kształtu części noskowej
* dźwigar -element przenoszący obciążenia, wykonany ze struktury przekładkowej (blachy i laminatu)
*¯ebro z pianki PMI
* element o przekroju "trójkątnym"- nomex- ma na celu zwiększenie szytywności łopaty
* Na samym dole pod ty,mi elementami jest poszycie laminatowe zamykające w swojej strukturze pozostałe
b)wydaje mi się iż najprostszym rozwiązaniem dla mnie jest umieszczenie tej powierzchni w na styku z innymi elementami.
Tu rodzi się pytanie czy skoro tylko dźwigar i SKIn są wykonane z kompozytu to czy tylko je mam modelować w powierzchniówce ( no i czy grubość tym powłokom nadawać już w cati? czy może przenieść gotowe skecze do Abaqusa i tam stworzyć te powierzchnie?) wisienką na torcie jest nieregularny przekrój łopaty.....
c) szczerze, nie mam bladego pojęcia
Edytowane przez demoskinos dnia 05/27/2012 17:00 |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
Leonardo
Użytkownik
Postów: 90
Data rejestracji: 22.02.11 |
Dodane dnia 05/27/2012 18:27 |
|
|
Propozycje:
1. elementy które wydają się "tłuste" tj. pianki PMI, Nomex jako solidy
2. warsta przejściowa "niebieską" ostatecznie również jak solid
3. skin i dźwigar jako powloki, jeśli kompozyt jest jednorodny to jako powloka izotropowa, jeśli któraś z tych cienkich powłok jest laminatem warstwowym (nakładajace się cienkie warstwy stałej grubości) to wówczas można użyć property layup - będzie to od razu powłoka z wyliczonymi przez program zastępczymi parametrami sztywności
4. zamiast modelowania dodatkowej powłoki może wykorzytać powierzchnię brył i na nich "rozpiąć" siatkę elementów powierzchniowych, do tego tak, by zabazować na węzłach solidów - pytanie tylko czy tak się da w abaqusie i co z kontaktem shell/solid |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
demoskinos
Użytkownik
Postów: 38
Miejscowość: LBL City
Data rejestracji: 26.03.11 |
Dodane dnia 06/07/2012 00:49 |
|
|
Witam ponownie skorzystałem z twojej rady i zająłem się zamianą tych dwóch solidów na powłoki. W przypadku poszycia łopaty problemu nei było gdyż wystarczyło w module GSD CATI zrobić multisectiuon przez już narysowane sketche.
Uploaded with ImageShack.us
jak sie później okazało (podczas meszowania)- coś nie grało!
Uploaded with ImageShack.us
[można powiedziec pytanie nr 1]
Błędy jak widać na załączonym obrazku są ulokowane wzdłuż lini która biegnie wzdłuż całej łopaty. podczas rysowania przekrojów używałem narzędzi spline(linia na której sa błędy to miejsce połączenia dwóch splajnów, a więc punkt który po wyciągnięciu uformował linię). Nie wiem szczeże powiedziawszy jak z tego wybrnąc, co gorsza tracę juz siły do tego projektu a zostało tylko kilka dni...
Ide spać ale jest tu soro no-lifów więc może ktoś mi odpowie na kolejne pytania: 2) Jeżeli powłoka ma takie wymiary iż styka się z powierzchniami zewnętrznymi brył które znajdują się w środku łopaty, to jak nadać jej "kierunek" przypisywania grubości w programie aby kolokwialnie mówiąc kierunek tego przyrostu (o 1 mm laminatu) był normalny do powłoki i skierowany? na zewnątrz
2) skoro mam element powłokowy to laminat tworze w compoite layoupczy poprzez section - continuum shell?
Z góry przepraszam za niespójność zdań ale od rana gnije przy kompie ...
Edytowane przez demoskinos dnia 06/07/2012 01:09 |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
Tomekk
Użytkownik
Postów: 242
Miejscowość: Norge
Data rejestracji: 01.10.09 |
Dodane dnia 06/07/2012 09:24 |
|
|
Co do punku/malej lini psujacej teometrie to w module MESH jest opcja do automatycznego usuwania takich rzeczy, nazwya sie bodajze Automatic Virtual Topology albo jakos tak. Znajduje sie na dole paska po lewej strone.
Odkładanie grubości to działasz wmodule Property jak zadajesz sekcje to tam na dole masz liste wybieralna, i teraz pewnie masz "to midlayer" a tak sa jeszcze inne opcje. dodatkowo moze bedziesz musial zorientowac normalna powierzchni, to tez o dziale Property.
pozdr
Tomek
-----------------------------
człowiekiem jestem ... |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
demoskinos
Użytkownik
Postów: 38
Miejscowość: LBL City
Data rejestracji: 26.03.11 |
Dodane dnia 06/07/2012 18:02 |
|
|
Dziękuje ci tomek, dzięki tobie udało mi się wybrnąć z problemu. Szło mi tak dobrze że postanowiłem poszycie łopaty przeanalizować na wszystkie sposoby jakie przyszły mi do głowy, tak jak się domyślałem wyniki wyszły inne i to mnie martwi gdyż nei wiem które będą najbardziej zbliżone do prawdy.
Dla wyjaśnienia dodam iż materiał( dane, liczba i grubośc powłok jest ta sama) różnił się tylko sposób definiowania tych powłok i rodzaju modelu.
1) pojedyńcza powłoka wyciągnięta z przekrojów w catiii, materiał- włókno e-glass 6 warstw o zróżnicowanej grubości. w celu zdefiniowania lamiantu wykonałem kolejno czynności:
material->density, elasticity(lamina)
create section->shell-> composite
sectionn assignment->(wybrałem materiał) zastanowiła mnie opcja shell offset( a dokładnie czy ma się to jakoś do grubości mojej powłoki, chodż brzmi jak odsunięcie powłoki), o co mi chodzi- dajmy na to iż moja powłoka ma mieć 1 mm, w create section sprecyzowałem grubość powłok ale nigdzie nie było opcji która mówiła by mi w którą stroną jest naliczana ta grubość, jedyną opcją była własnie podczas przypisania sekcji opcja offset: z listy na czuja wybrałem bottom surface [proszę o sprostowanie moich działań]
dalsza analiza dzięki twojej radzie przebiegła bez problemu wyniki przedstawiam poniżej:
2) lekka zmiana strategi otóż- załadowałem do abaqusa model bryłowy i przy pomocy narzędzia-> create shell:from solid- zamniniełem moją bryłe na model powłokowy
następnie użyłem wcześniej sprecyzowanego materiału i tej samej metody a więc create section etc...
z tym że zastanowiła mnie jedna rzecz, otóż: sekcja jest jedna ale można ją przypisać do dwóch że tak powiem powłok. Tu nastąpiła chwila konsternacji... dla obu warstw dokonałem zaznaczeń jak powyżej, wydawać by się mogło iż nie tędy droga, lecz analiza przeszła bez problemu (tym razem bez problemów z meshem) wyniki poniżej:
3) metoda ostatnia opierała sie na tym samym modelu co przed chwilą a więc powłokowy z solida.
Lecz w inny sposób definiowane były powłoki, tym razem użyłem narzędzia composite layoups : conventional shell (continuum shell się nie da- gdyż jak mniemam mam do tego zły typ modelu, chodź próbowałem jak się da)
tu znów zastanowił mnie problem ukierunkowania tej grubości...w opcji offset w pozostawiłem middle surface.
wyniki przedstawiały się następująco :
powiedzcie mi jeszcze czy przy wpisywaniu grubości wpisuje grubość względną czy normalna w mm
Jak widać dla każdej metody były inne, co więcej nie wiem czy którakolwiek z metod była poprawna dlatego potrzebuję waszej opinii
Edytowane przez demoskinos dnia 06/07/2012 18:31 |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
demoskinos
Użytkownik
Postów: 38
Miejscowość: LBL City
Data rejestracji: 26.03.11 |
Dodane dnia 06/07/2012 23:51 |
|
|
Chwilami nie ogarniam tego programu bardziej niż zwykle.. udało mi się rozwiązać problem dźwigara i otrzymałem dobre wyniki (podczas meszowania 0 błędów i warningsów, ta samo w trakcie analizy.
A od 3 ****** godzin próbuje powtórzyć te same działania na dźwigarze lecz tym razem w całym projekcie i wyskakuje mi 4170 błedów(warningsów).. nie ogarniam..........
Edytowane przez demoskinos dnia 06/08/2012 00:27 |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
demoskinos
Użytkownik
Postów: 38
Miejscowość: LBL City
Data rejestracji: 26.03.11 |
Dodane dnia 06/09/2012 00:08 |
|
|
Chyba Udało mis ie przejść przez najgorsze lecz pojawił się mały problemik uniemożliwiający obliczenie drgań:
Uploaded with ImageShack.us
Rozumiem treśc błędu, a przynajmniej tak mi się wydaje, lecz nie wiem jak go rozwiązać. Dla wyjaśnienia podam iż błąd jak mniemam dotyczy nadania więzów typu TIE między powłoką a każdym z elementów wewnętrznych łopaty.. dlaczego tym razem nie ma powiązania z siatka mes skoro w przypadku poprzednich elementów nie było problemu? tego nie wiem więc proszę was o pomoc!
Edytowane przez demoskinos dnia 06/09/2012 16:02 |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
Tomekk
Użytkownik
Postów: 242
Miejscowość: Norge
Data rejestracji: 01.10.09 |
Dodane dnia 06/09/2012 22:36 |
|
|
Offset - tu podajesz, na która stronę ma być odłożona grubość. Podajesz wartość bezwzględną (1 do -1(lub więcej))
Co do błędu, to sprawdź, na 90% tworzyłeś jakieś wiązania w module interaction, później zmieniłeś model, zmieniły się numery powierzchni, a wiązania zostały. Sprawdź, czy na pewno wszystko tam jest OK.
pozdr
Tomek
-----------------------------
człowiekiem jestem ... |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
demoskinos
Użytkownik
Postów: 38
Miejscowość: LBL City
Data rejestracji: 26.03.11 |
Dodane dnia 06/09/2012 23:58 |
|
|
Czytałem manual i natrafiłem na moim zdaniem sedno mojego problemu z meshowaniem:
"Loads and boundary conditions are applied to geometry. Unlike a top-down mesh, a bottom-up
mesh may not be fully associated with geometry. Therefore, you should check that the mesh is correctly
associated with the geometry in areas where loads or boundary conditions are applied. Proper meshgeometry
association will ensure that the loads and boundary conditions are correctly transferred to the
mesh during the analysis. (For more information, see r0;Mesh-geometry association,r1; Section 17.11.4.)"
|
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
demoskinos
Użytkownik
Postów: 38
Miejscowość: LBL City
Data rejestracji: 26.03.11 |
Dodane dnia 06/10/2012 02:29 |
|
|
Udało się!!
http://www.youtube.com/watch?v=QrNyMXFvXxo
Edytowane przez demoskinos dnia 06/10/2012 02:30 |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
demoskinos
Użytkownik
Postów: 38
Miejscowość: LBL City
Data rejestracji: 26.03.11 |
Dodane dnia 06/11/2012 14:06 |
|
|
moi drodzy maleńki problemik mam.
chciałem nadać prędkość obrotowa mojej łopaty poprze :boudary condition velocity, angular velocity.... ale nigdzie nie mogę doszukać się opcji gdzie wpisuje prędkość kątową.. sa jakieś inne sposoby? |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
Tomekk
Użytkownik
Postów: 242
Miejscowość: Norge
Data rejestracji: 01.10.09 |
Dodane dnia 06/11/2012 16:31 |
|
|
Na 99% próbujesz zadać mu prędkość w stepie initial, a on na to Ci nie pozwoli. Zmień step na Twoj pierwszy krok i tam zadaj prędkość.
pozdr
Tomek
-----------------------------
człowiekiem jestem ... |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
demoskinos
Użytkownik
Postów: 38
Miejscowość: LBL City
Data rejestracji: 26.03.11 |
Dodane dnia 06/11/2012 16:57 |
|
|
to że w initial sie nie da to wiem, powiedz mi proszę jak zrobić coś takiego otóż... utworzone dwa stepy:
1) static genaeral
2) frequency
pierwszym krokiem było zbadanie częstości drgań własnych wiec utworzyłem BC- displacement/rotation
nastepnie musiałem przeprowadzić analizę drgań belki obracającej się względem punktu oddalonego o pewną odległośc od łopaty ( własnie sobie uświadomiłem że tu chyba popełniłem błąd bo użyłem opcji crerate datum CSYS, utworzyłem zamiast punktu obrotu okład współrzędnych w miejscu wzgledem którego miała się obracać łopata...)
powiedz mi jeszcze czy musze użyć dwóch warunków brzegowych?? bo moja łopata od strony nasady ma być sztywno połączona z piastą więc chyba jej nasadzie należy odebrać stopnie swobody(xyz) aby zasymulowac zabudowanie,a nastęnie nadać warunek w ktorym będzie się obracała względem nowego kpt? mam rację czy BC będa ze sobą kolidowały |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
Tomekk
Użytkownik
Postów: 242
Miejscowość: Norge
Data rejestracji: 01.10.09 |
Dodane dnia 06/11/2012 22:39 |
|
|
Jak dla mnie to możesz stworzyć w środku obrotu lokalny cylindryczny układ współrzędnych jak będziesz aplikował BC względem tego układu to odpowiednie stopnie to będą R, Theta, Z i odpowiednie rotacje. I to Ci załatwi wszystko za jednym zamachem.
I kolejne, przesuń frequency przed static general.
pozdr
Tomek
-----------------------------
człowiekiem jestem ... |
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
demoskinos
Użytkownik
Postów: 38
Miejscowość: LBL City
Data rejestracji: 26.03.11 |
Dodane dnia 06/11/2012 23:00 |
|
|
Czyli jeżeli chce aby łopata obracała się względem osi Z z prędkością 57rad/s to wprowadzam tą wartość jako VR3? Przesunąć w lewo się nie da...
Opcję obrotu mogłem nadać tylko w kroku static general..
Także aby przeniosło się to na drgania, krok frequency musi być z static aby pojawił się komunikat propagated,tak??
|
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
demoskinos
Użytkownik
Postów: 38
Miejscowość: LBL City
Data rejestracji: 26.03.11 |
Dodane dnia 06/11/2012 23:26 |
|
|
Własnie skorzystałem z twojej rady odnośnie układu współrzędnych i muszę stwierdzić że jest źle... Gdy sprawdzam wyniki to cała łopata trzęsła się jak oszalała łącznie z nasadą(miejsce oznaczone na zdjęciu powyżej). A jest to łopata śmigłowca która jak każda inna jest zamocowana " na sztywno-utwierdzona(oczywiście nie jest to do końca prawda ale takie warunki mają być zasymulowane) " w piaście.
|
|
Autor |
RE: drgania płata lotniczego |
Tomekk
Użytkownik
Postów: 242
Miejscowość: Norge
Data rejestracji: 01.10.09 |
Dodane dnia 06/12/2012 16:00 |
|
|
Zastanawiam się czy "static general" i rotacja jest najlepszym rozwiązaniem Twojego problemu. Czy przypadkiem lepiej nie obciążyć modelu obciążeniami wywołanymi inercją w czasie ruchu. Ale tu to ja Ci za dużo nie pomogę.
PS a może analiza dynamiczna implicit lub explicit? nie wiem.
pozdr
Tomek
-----------------------------
człowiekiem jestem ... |
|