Autor |
Warunki brzegowe - obciążenia |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 11/12/2008 18:27 |
|
|
Czy trzeba coś dodawać? Myślę, że tak, trochę założeń. Więc po pierwsze dobierzmy do koła samochód! Niech waży 15000N i ma rozkład ciężaru na osie 60/40. Jakie to może mieć ciśnienie w oponie? No i opona bezdętkowa. Napęd na przednią oś. O czymś zapomniałem? |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 11/16/2008 19:37 |
|
|
1.8-2 Bar dla kół przednich i 1.9-2.3 dla kół tylnich. Do tej pory nie włączałem się do tego projektu, ale obserwowałem go z zainteresowaniem. Mam tez sugestie dotyczace obciążenia. Co się dzieje w takiej feldze gdy np. wjedzie się w dziure lub najedzie na przeszkode, czy bedziesz modelować skoki ciśnienia?
Zastanawia mnie też jak zamodelować połączenie felgi z oponą. Pominąć?
Mam też pytanie dotyczące siatki. Głównie pracuje z elementami powłokowymi. Czy elementy 4 wezłowe będą za sztywne? Nie lepiej zastosować 8 węzłowe?
Edytowane przez dyku dnia 11/16/2008 20:39 |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 11/17/2008 17:49 |
|
|
Przeczytaj najpierw:
http://feazone.org/forum/viewthread.php?forum_id=21&thread_id=84&pid=177#post_177 |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 11/17/2008 18:44 |
|
|
juz przeczytałem, zastanawia mnie rysunek z obciążeniem, nadal jest aktualny? |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 11/17/2008 19:26 |
|
|
Jako propozycja do dyskusji, owszem |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 11/18/2008 12:23 |
|
|
Z tego co zrozumiałem, to praca opony polega na utrzymaniu samochodu w pewnej odległości od ziemi. Nas interesuje felga. Czyli polączenie felga opona daje nam jakieś obciążenia. Zastanawia mnie nacisk krawedzi opony na felge, chodzi mi o kierunek równoległy do podłoża. Czy bedzie to brane pod uwage. Chodzi mi o warunek szczelności. Jeżeli przy takim ciśnieniu kolo jest szczelne to czy nie powstają przy tym dodatkowe siły które nalezalo by uwzglęnić? Bo samo obciążenie od opony na krawędzi styku i połączenie śrubowe z resztą samochodu wydaje mi się za małe.
Być może było juz to napisane wcześniej.
Edytowane przez dyku dnia 11/18/2008 12:27 |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 11/18/2008 17:02 |
|
|
Czyli siły, nazwijmy je, rozpierające? No tak i do tego dochodzą przecież siły poprzeczne od siły odśrodkowej na zakręcie, Siły styczne do obwodu felgi - hamowanie/przyspieszanie. Problemem jest ich rozmieszczenie i wartość. Z punktu widzenia obciążeń, najłatwiej byłoby modelować z oponą. Ale za to robi się problem z modelem opony.... czyli jest zabawa i jest o czym podyskutować! |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 11/19/2008 14:15 |
|
|
Podoba mi sie to zestawienie.
Czy dane z wspópracy opona felga masz zamiar zakładać czy tez będziesz starał się odwzorować je poprzez dodatkowe zamodelowanie opony?
Mam pewien pomysł upraszczajacy obciążenia od opony, musze tylko poskladać to w całość. Jak sie z tym uporam to wrzuce to na forum.
pozdr, |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 11/20/2008 20:48 |
|
|
Czekam z wielkim zainteresowaniem. |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
Zbyszek
Użytkownik
Postów: 1
Data rejestracji: 06.01.09 |
Dodane dnia 01/06/2009 16:21 |
|
|
Witam,
chciałbym zwrócić uwagę, na obciążenia dynamiczne w trakcie jazdy oraz w przypadkach awaryjnych takich jak jazda bez powietrza w oponie lub bez opony, uderzenia w przeszkody (kamień, krawężnik) w trakcie zwykłej jazdy lub w trakcie bocznego poślizgu.
Jest jednak ogromny problem z ich właściwym oszacowaniem :-(
Pozdrawiam |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 01/06/2009 21:09 |
|
|
Jasne, że tak! Ale zacznijmy od czegoś bardziej elementarnego. A może chciałbyś policzy to co tak ładnie mruga obok reklam googla u dołu strony? |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
exc
Użytkownik
Postów: 20
Data rejestracji: 16.11.08 |
Dodane dnia 01/06/2009 21:24 |
|
|
Moim zdaniem ciśnienie w oponie ma znaczenie. Trzeba założyć ciśnienie na całą powierzchnię felgi przykrytą przez oponę z wyjątkiem powierzchni pod stopami opony. Nawet wtedy gdy nie modelujemy opony. Poszedłbym dalej i zaryzykował stwierdzenie, że ciśnienie to ma największy wpływ na naprężenie obwodowe w feldze. Wytłumaczę się w za chwilę... |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
exc
Użytkownik
Postów: 20
Data rejestracji: 16.11.08 |
Dodane dnia 01/06/2009 21:31 |
|
|
Ciśnienie w kole (felga + opona) działa równomiernie we wszystkich kierunkach, a więc nie tylko na oponę, ale i na felgę. Zmniejsza też naciski promieniowe stóp opony na felgę oraz zwiększa naciski boczne na ranty felgi. Zwiększanie obciążenia powoduje paradoksalnie dalsze zmniejszanie nacisków promieniowych! Opona się deformuje, rośnie ciśnienie w kole, rosną też naciski, ale nie te wywołane przez oponę w kierunku promieniowym. Ja założyłbym ciśnienie bezpośrednio na wnętrze felgi tak jak opisałem wcześniej + ciśnienie w kierunku bocznym na rantach felgi. Obciążenia dynamiczne można symulować przez pulsację ciśnienia i niesymetryczne obciążanie rantów.
Edytowane przez exc dnia 01/06/2009 21:35 |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 01/08/2009 21:27 |
|
|
Możesz mieć rację. Napisałem (w innym poście), że nie. Ale Twój upór zmusił mnie do zastanowienia (tam palnąłem trochę na oko). Tak rachując w pamięci. przyjmijmy, ze felga ma około 1000 mm obwodu (~3.14 x 320mm średnicy) i około 200 mm szerokości "pod oponą: daje to pole 200000 mm kw. hmm ...czyli łączna siła parcia to: 0.2MPa x 200000 mm kw. czyli (rany julek chyba się pomyliłem?) ok40 kN.
No, kto by pomyślał!!!? Muszę odszczekać wszystko co powiedziałem wcześniej! Sprawdźcie no mnie, bo drugiej pomyłki nie zniosę!!!
Edytowane przez piotr dnia 01/08/2009 21:34 |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
chruscik
Użytkownik
Postów: 3
Data rejestracji: 22.04.09 |
Dodane dnia 04/22/2009 23:12 |
|
|
olac cisnienie samego powietrza - jest ono pomijalne przy masie samochodu i obciazeniach dynamicznych
Sily w feldze podczas prostej jazdy rozkladaja sie mniej wiecej tak jak Piotr to nakreslil w jednym ze swoich postow.
Przy skrecaniu / hamowaniu dochodza sily poprzeczne, ktore tez dzialaja na felge tylko na styku z opona (w koncu to opona a nie powietrze przenosi te sily.
Sily te w obliczeniach ktore ja znam pochodza z ADAMSa (model felgi to FTire - "dodatek" do ADAMSa sprzedawany jako osobny pakiet) lub pomiarow rzeczywistych. Na oko naprawde trudno je okreslic . |
|
Autor |
RE: Warunki brzegowe - obciążenia |
ADMIN
Administrator
Postów: 651
Miejscowość: Warszawa, PL
Data rejestracji: 18.10.07 |
Dodane dnia 04/22/2009 23:35 |
|
|
Kurcze to był mój pomysł z felga, ale jak widzę co pisze chruscik to nie jest to problem banalny.
Piotr szuka ochotnika, ja bym się zgłosił ale teraz wymiękam, brak czasu :(
Pozdrawiam,
Admin
We live in an age when pizza gets to your home faster than police or an ambulance |
|