Autor |
POJAZDY KOłOWE |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 07/24/2009 11:09 |
|
|
Cześć,
mam projekt pojazdu kołowego.
Analiza obejmuje proste przypadki.
Niestety nie wiem jakie powinny być warunki brzegowe.
To jest naczaczepa. Nie modeluje kół.
Czy powinienem zadać utwierdzenie???
Podobne pytanie mam do wagonu kolejowego.
Pomagam koledze w projekcie i nie wiem co powinienem zadać.
pozdr, dyku
Edytowane przez dyku dnia 07/24/2009 16:24 |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
ADMIN
Administrator
Postów: 651
Miejscowość: Warszawa, PL
Data rejestracji: 18.10.07 |
Dodane dnia 07/24/2009 12:43 |
|
|
Może opisz dokładniej problem i daj rysunki (na imageshack.us)
Pozdrawiam,
Admin
We live in an age when pizza gets to your home faster than police or an ambulance |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 07/24/2009 12:50 |
|
|
[b]ADMIN napisał/a /b]
Może opisz dokładniej problem i daj rysunki (na imageshack.us)
Do ramy ciężarówki-sama rama, nic nadzwyczajnego.
Do wagonu-jeszcze nie widziałem dzieła kolegi, tak wiec trudno mi cokolwiek opisać. Mniej więcej jestem zorientowany w czym będzie problem.
Postaram się wrzucić na forum dzisiaj jakiś rysunek.
pozdr, KD
Edytowane przez dyku dnia 07/24/2009 16:17 |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 07/24/2009 17:06 |
|
|
Podaje link do wizualizacji.
Jest to taka naczepa jak widać.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/16a547a531ad5651.html
Miejscami podparcia będą zapewne:
-zaczepy kół czy też resorów,
-jarzmo łączące naczepę z ciągnikiem,
Tylko jak do tego podejść?
pozdr, dyku |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 07/24/2009 19:10 |
|
|
Zawsze należy rozpocząć od ustalenia stanów pracy, albo inaczej mówiąc schematów obciążenia. Tzn nie zastawiając się JAK, trzeba sobie odpowiedzieć CO. |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 07/24/2009 23:30 |
|
|
[b]piotr napisał/a /b]
Zawsze należy rozpocząć od ustalenia stanów pracy, albo inaczej mówiąc schematów obciążenia. Tzn nie zastawiając się JAK, trzeba sobie odpowiedzieć CO.
W grę wchodzą obciążenia statyczne od ładunku-to jest oczywiste,
oraz od przyspieszeń-zakręt, podjazd pod górę.
Takie obliczenia, przypuszczam muszą być znormalizowane.
Szukałem norm odpowiadających za naczepy, ale jak na razie nic nie znalazłem.
pozdr, dyku |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 07/25/2009 09:30 |
|
|
Ponieważ kiedyś liczyłem kilka rodzajów ram naczep więc powiem, że musisz to bardziej usystematyzować! Tzn najpierw należy wymienić wszystkie występujące (takie wyizolowane) stany obciążenia. Potem należy zastanowić się w jakich grupach występują (że nie wszystkie razem, bo np powinno się uwzględnić też takie stany jak postój bez ciągnika (na podporach) czyli stan bez obciążeń ruchowych. Teraz czy jest to problem szkolny czy rzeczywisty? Ma być kompletny czy tylko np masz wytypować najbardziej niebezpieczny stan obciążenia?
Tak na marginesie dodam, że z moich doświadczeń z ramami trójosiowymi wynika, że najbardziej "niszczącym" obciążeniem jest skręt na parkingu! Dzieje się tak dlatego, że obciążenia są nietypowe jak na to co projektanci, "w ramach doświadczenia" uwzględnili.
Dodam jeszcze, że wagon to trochę inna "para kaloszy" w każdym razie o tyle łatwiejsza, że tu trzeba sięgnąć do norm, które dość precyzyjnie określają co i jak liczyć
Edytowane przez piotr dnia 07/25/2009 09:38 |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 07/25/2009 20:32 |
|
|
piotr napisał/a:
Ponieważ kiedyś liczyłem kilka rodzajów ram naczep więc powiem, że musisz to bardziej usystematyzować! Tzn najpierw należy wymienić wszystkie występujące (takie wyizolowane) stany obciążenia. Potem należy zastanowić się w jakich grupach występują (że nie wszystkie razem, bo np powinno się uwzględnić też takie stany jak postój bez ciągnika (na podporach) czyli stan bez obciążeń ruchowych. Teraz czy jest to problem szkolny czy rzeczywisty? Ma być kompletny czy tylko np masz wytypować najbardziej niebezpieczny stan obciążenia?
Tak na marginesie dodam, że z moich doświadczeń z ramami trójosiowymi wynika, że najbardziej "niszczącym" obciążeniem jest skręt na parkingu! Dzieje się tak dlatego, że obciążenia są nietypowe jak na to co projektanci, "w ramach doświadczenia" uwzględnili.
Dodam jeszcze, że wagon to trochę inna "para kaloszy" w każdym razie o tyle łatwiejsza, że tu trzeba sięgnąć do norm, które dość precyzyjnie określają co i jak liczyć
Stany obciążeń, są to:obciążenie ładunkiem na postoju, obciążenie przy hamowaniu, podczas przyspieszania, pokonywania łuku, podjazd pod góre, "hamowanie przy zjeździe i na zakręcie".
Jest to przypadek szkolny. W pierwszym przypadku nie jest zdefiniowane czy na podporze czy na ciągniku.
Czyli jeden stan bez obciążeń ruchowych i pozostałe z jakimiś przemieszczeniami.
Do tego pierwszego znalazłem coś w książce Rusińskiego, tyle że był to model belkowa. Pod osią podpora przesuwna, połączenie z ciągnikiem nieprzesuwna.
Jeśli mam trzy osie, dwie czy jedna to zdaje mi się że wystarczy powielać tylko ten sam typ podpory.
Podobnie jak z wagonami miałem nadzieje że są normy według których mogę liczyć naczepy. Są to jak by nie patrzeć powszechnie używane konstrukcje i chyba powinny istnieć normy tak jak do wagonów.
Jaka jest różnica między kompletem stanów a wytypowanymi w tym przypadku, pomijając oczywistą że czegoś się nie liczy??
Ale czy nie ma jakiś określonych standardów że powinno coś być policzone jako wymóg??
pozdr, dyku
Edytowane przez piotr dnia 07/27/2009 20:01 |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
ADMIN
Administrator
Postów: 651
Miejscowość: Warszawa, PL
Data rejestracji: 18.10.07 |
Dodane dnia 07/25/2009 20:59 |
|
|
Ale czy nie ma jakiś określonych standartów że powinno coś być policzone jako wymóg??
Zajrzyj do norm.
Gdzieś podobne obliczenia widziałem, jak znajdę to ci podeśle PDF-a
Pozdrawiam,
Admin
We live in an age when pizza gets to your home faster than police or an ambulance |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 07/27/2009 10:51 |
|
|
[b]ADMIN napisał/a /b]
Ale czy nie ma jakiś określonych standartów że powinno coś być policzone jako wymóg??
Zajrzyj do norm.
Gdzieś podobne obliczenia widziałem, jak znajdę to ci podeśle PDF-a
Tylko do jakich?
Do wagonów już mam, w sensie znalazłem numer normy.
Do samochodów, ciagników czy podobnych zagadnień nie znalazłem nic.
Jeśli byś mógł podać numery norm do naczep byłbym wdzięczny.
pozdr, dyku |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 07/27/2009 20:00 |
|
|
Ja wiem tylko tyle:
1. PN-EN 29367-1:2000
Rozmieszczenie zamocowań i zabezpieczeń na pojazdach drogowych przeznaczonych do transportu morskiego na statkach typu Ro-Ro -- Wymagania ogólne dotyczące samochodów ciężarowych i zespołów pojazdów z wyłączeniem naczep
Wprowadza: EN 29367-1:1993 [IDT], EN 29367-1:1993/AC:1994 [IDT]
2. PN-EN 29367-2:2000
Rozmieszczenie zamocowań i zabezpieczeń na pojazdach drogowych przeznaczonych do transportu morskiego na statkach typu Ro-Ro -- Wymagania ogólne dotyczące naczep
Wprowadza: EN 29367-2:1994 [IDT]
3. PN-ISO 337:2003
Pojazdy drogowe -- Sworznie zaczepowe typu 50 siodłowych urządzeń sprzęgających naczep -- Wymiary podstawowe i montażowe/istotne dla zamienności
Wprowadza: ISO 337:1981 [IDT], ISO 337:1981/AC1:1990 [IDT]
4. PN-ISO 1726:2003
Pojazdy drogowe -- Sprzęgi mechaniczne między ciągnikami a naczepami -- Zamienność
Wprowadza: ISO 1726:2000 [IDT]
5. PN-ISO 4086:2003
Pojazdy drogowe -- Sworznie zaczepowe typu 90 siodłowych urządzeń sprzęgających naczep -- Zamienność
Wprowadza: ISO 4086:2001 [IDT]
6. PN-S-02006:1989 - NORMA WYCOFANA BEZ ZAST¡PIENIA
Pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy -- Kategorie -- Symbole i określenia
Zastępuje: PN-S-47000:1976
7. PN-S-02007:1989
Pojazdy samochodowe, przyczepy, naczepy i zespoły pojazdów -- Klasyfikacja i terminologia
Wprowadza: ISO 3833:1977 [EQV]
8. PN-S-02030:1991
Pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy -- Trójwymiarowy układ odniesienia i punkty bazowe -- Nazwy i określenia
Wprowadza: ISO 4130:1978 [EQV]
9. PN-S-47010:1962 - NORMA WYCOFANA BEZ ZAST¡PIENIA
Samochody, przyczepy i naczepy -- Rozmieszczenie zderzaków i ich długości
10. PN-S-47020:1987 - NORMA WYCOFANA BEZ ZAST¡PIENIA
Pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy -- Złącza elektryczne powietrzne i hydrauliczne -- Strefy rozmieszczenia
Zastępuje: PN-S-47020:1976, PN-S-47032:1971, PN-S-47034:1975
11. PN-S-47301:1988 - NORMA WYCOFANA BEZ ZAST¡PIENIA
Przyczepy i naczepy samochodowe -- Ogólne wymagania
12. PN-S-48001:1983 - NORMA ZAST¡PIONA PRZEZ PN-S-48001:1991
Ciągniki siodłowe i naczepy siodłowe -- Urządzenia sprzęgające -- Wielkości, główne wymiary i wymagania
13. PN-S-48001:1991 - NORMA ZAST¡PIONA PRZEZ PN-ISO 3842:2003
Ciągniki siodłowe i naczepy -- Siodłowe urządzenia sprzęgające -- Typy, główne wymiary i wymagania
Wprowadza: ISO 3842:1984 [EQV]
Zastępuje: PN-S-48001:1983
14. PN-S-48002:1989 - NORMA WYCOFANA BEZ ZAST¡PIENIA
Ciągniki siodłowe i naczepy -- Wymiary przyłączeniowe i obszar wolnej przestrzeni
Zastępuje: PN-S-48003:1969
15. PN-S-48003:1969 - NORMA ZAST¡PIONA PRZEZ PN-S-48002:1989, PN-S-48003:1983
Ciągniki siodłowe i naczepy -- Wymiary połączeniowe
16. PN-S-48003:1983 - NORMA WYCOFANA BEZ ZAST¡PIENIA
Ciągniki siodłowe i naczepy -- Sworznie zaczepowe naczep -- Wielkości i główne wymiary
Zastępuje: PN-S-48003:1969
17. PN-S-48004:1964 - NORMA ZAST¡PIONA PRZEZ PN-S-48004:1976
Samochody ciężarowe, przyczepy i naczepy -- Skrzynie ładunkowe -- Wymiary
18. PN-S-48004:1976 - NORMA WYCOFANA BEZ ZAST¡PIENIA
Samochody ciężarowe, przyczepy i naczepy -- Skrzynie ładunkowe -- Wymiary
Zastępuje: PN-S-48004:1964
19. PN-S-48006:1992
Pojazdy samochodowe ciężarowe -- Sworzeń zaczepowy naczepy -- Badania wytrzymałościowe
Wprowadza: ISO 8716:1988 [IDT]
20. PN-S-48009:1973 - NORMA ZAST¡PIONA PRZEZ PN-S-48009:1979
Przyczepy i naczepy -- Osie -- Wymiary podstawowe
21. PN-S-48009:1979 - NORMA WYCOFANA BEZ ZAST¡PIENIA
Przyczepy i naczepy samochodowe -- Osie -- Główne wymiary
Zastępuje: PN-S-48009:1973
22. PN-S-48300:1992
Pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy -- Urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod tył pojazdu -- Wymagania i badania
Zastępuje: BN-88/3613-05
23. PN-V-80009:2003
Pojazdy wojskowe -- Przyczepy i naczepy wielozadaniowe -- Wymagania ogólne
24. PN-V-80010:2003
Pojazdy wojskowe -- Przyczepy i naczepy ogólnego przeznaczenia -- Wymagania
|
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 07/28/2009 09:44 |
|
|
PN-EN 12663:2002 Kolejnictwo-Wymagania konstrukcyjno-wytrzymałosciowe dotyczace pudeł kolejowych pojazdów szynowych.
Pod koniec tygodnia wybieram się do czytelni norm, chyba troche tam posiedze.
Do tematu zasadniczego:
Oś x wzdłóż naczepy, Oś Z prostopadle do jezdni.
X=free,Y=0,Z=0,Mx=0,My=free,Mz=0 dla kół
X=0,Y=0,Z=0,Mx=0,My=0,Mz=free dla połączenia ciągnik-naczepa
Model bedzie bryłowy, w związku z tym zastanawiam się jak rozłożyć poszczegulne warunki.
Czy dla obciażeń związanych z pracą konstrukcji w ruchu nalezało by przyjać inne warunki???
Edytowane przez dyku dnia 07/28/2009 09:44 |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 07/28/2009 18:28 |
|
|
Warunki rotacyjne oddałbym jednak przestrzennym rozłożeniem warunków translacyjnych. |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 07/29/2009 17:42 |
|
|
piotr napisał/a:
Warunki rotacyjne oddałbym jednak przestrzennym rozłożeniem warunków translacyjnych.
Warunki rotacyjne zastąpię.
Mam pytane z trochę innej beczki.
Naczepa załadowana jest ładunkiem, 20T.
W stanie obciążeniowym na postoju, oczywiste jest że wystarczy sama siła, skierowana pionowo w dół.
Nie wiem jak podejść do tego zagadnienia w przypadku ruchu.
Czy za modelować masę i poddać ją przyspieszeniami, czy lepiej przeliczyć to na siły o określonym wektorze?
pozdr, dyku
Edytowane przez piotr dnia 07/29/2009 18:37 |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 07/29/2009 18:39 |
|
|
Nie to jest problemem. Można tak, można inaczej. Problemem jest określenie środka ciężkości tego ładunku i możliwego jego rozkładu na naczepie. To tu przydałaby się norma. bo przecież czymś innym jest przewiezienie 20 ton stali w jednym bloku, a czym innym 20 ton styropianu. |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
dyku
Użytkownik
Postów: 124
Miejscowość: 3CITY
Data rejestracji: 13.05.08 |
Dodane dnia 08/05/2009 12:59 |
|
|
W tej chwili w czyteni jest remont i nie moge się dostać do norm.
Chyba bede musiał poczekać do końca wakacji
Czy ktoś może udostepnić mi norme:
PN-EN 12663:2002 Kolejnictwo-Wymagania konstrukcyjno-wytrzymałosciowe dotyczace pudeł kolejowych pojazdów szynowych.
pozdr, dyku |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
ADMIN
Administrator
Postów: 651
Miejscowość: Warszawa, PL
Data rejestracji: 18.10.07 |
Dodane dnia 08/06/2009 00:39 |
|
|
Mam normy ale tylko elektryczne i budowlane... Też by mnie się przydały normy mechaniczne.
Pozdrawiam,
Admin
We live in an age when pizza gets to your home faster than police or an ambulance |
|
Autor |
RE: POJAZDY KOłOWE |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 08/06/2009 20:25 |
|
|
Normy objęte są prawem autorskim! Zajrzałbym do biblioteki zakładowej w najbliższym zakładzie PKP lub poszukał tu:
http://rapidlibrary.com |
|