Autor |
Modelowanie elementów typu "sandwich" |
zakoslaw
Użytkownik
Postów: 4
Data rejestracji: 20.09.12 |
Dodane dnia 09/20/2012 22:36 |
|
|
Witam,
czy ktoś może ma doświadczenie w elementach typu kanapka blacha-wełna-blacha. Mam do rozwiązania problem związany z analizą prefabrykowanych kabin na statek, gdzie sufit oraz ściany to panele w takiej postaci jak to opisałem, połączone stalowymi profilami. Czy modelowanie tego typu elementów ma sens. Jak dobrać typ elementów.
Pozdrawiam |
|
Autor |
RE: Modelowanie elementów typu "sandwich" |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 09/21/2012 10:13 |
|
|
Wszystko zależy od parametrów takiej kanapki i od przeznaczenia analizy. Tak bez głębszego wnikania w szczegóły: jeżeli ma to być analiza statyczna to wełnę po prostu bym pominął. Jeżeli dynamiczna to uwzględniłbym tylko wpływ wełny jako tłumienia i masy. Jeżeli termiczna to wełna gra podstawową rolę. Co więc chcesz wiedzieć o swojej konstrukcji i jakie ów wełniano-stalowy kompozyt ma właściwości? |
|
Autor |
RE: Modelowanie elementów typu "sandwich" |
zakoslaw
Użytkownik
Postów: 4
Data rejestracji: 20.09.12 |
Dodane dnia 09/21/2012 13:00 |
|
|
Sa to sciany w postaci paneli o wymiarach 2m x 0,6m (Blacha 0,7mm, Welna 25mm, Blacha 0,7mm), polaczone przez skrecenie panele tworza sciany prefabrykowanej kabiny, o wymiarach ok. 6mx3m. Wszystko polaczone jest przez profil U o sciance 2,5mm u dolu (przykrecone).
Chodzi o deformacje przy podnoszeniu np wozkiem widlowym.
http://www.emsprecab.de/page.asp?lang=d&main=1&did=651
Podobne jak na tej stronie.
Przepraszam za brak znakow.
Pozdrawiam
Edytowane przez piotr dnia 09/21/2012 17:44 |
|
Autor |
RE: Modelowanie elementów typu "sandwich" |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 09/21/2012 17:47 |
|
|
Z mojego punktu widzenia wełna nie pełni tu żadnej istotnej roli wytrzymałościowej. Proponuję model powłokowy z analizą statyczną + obliczenia stateczności (tu ewentualnie można by spróbować uwzględnić tę wełnę gdyby okazało się, że są problemy ze statecznością "na styk"). Nad dynamiką zastanowiłbym się tylko wtedy gdyby okazało się, że znowu obliczenia statyczne z odpowiednimi współczynnikami są "na styk" |
|
Autor |
RE: Modelowanie elementów typu "sandwich" |
Leonardo
Użytkownik
Postów: 90
Data rejestracji: 22.02.11 |
Dodane dnia 09/21/2012 17:51 |
|
|
Obliczeniowo, nawet w statyce należy/można to modelować shell+solid+shell lub jako płyta warstwowa. Potrzebne są jednak stałe materiałowe wełny, których producenci nie podają dla takich płyt warstwowych (prędzej można znaleść dane dla sandwichy lotniczych alu+plast+alu). Dla samego panelu obliczenia są zbędne gdyż producenci podają tablice nośności dla obciażeń poprzecznych. Gorzej gdyby chcieć wykorzystać panele do pracy tarczowej w kontenerze. Potrzebne dane trzeba określić z badań wg ASTM bo norm europejskich nie ma (ITB robiło takie badania ale własnie wg norm amerykańskich). Ale problem jest o tyle formalny, że ani znane mi przepisy PB-EN-B ani GLoyd ani DNV nie zaleca uwzględniania sztywności płyt warstwowych w pracy konstrukcji. Wsporczy ustrój szkieletowy powinien być nośny i geometrycznie niezmienny sam w sobie, a kontenery na statki podlegają dodatkowym procedurom testowych (np. kontenery z blach, w tym fałdowych, mają wymagające testy uderzeniowe z wysokości). To inny typ kontenera i możliwe że podlega jakimś specyficznym "luźniejszym" branżowym wymaganiom. Poza tym szczególnym przypadkiem wydaje się że powinieneś pominąć wpływ płyt warstwowych na statykę. Chociaż ten szkielet z kształtowników 2,5mm wydaje się podejrzanie "wątły". |
|
Autor |
RE: Modelowanie elementów typu "sandwich" |
zakoslaw
Użytkownik
Postów: 4
Data rejestracji: 20.09.12 |
Dodane dnia 09/21/2012 19:00 |
|
|
Nie jestem do końca zorientowany w normach jeśli chodzi o wytrzymałość takich kabin (w tym wypadku na statek pasażerski), wiem natomiast, że bardzo restrykcyjne normy przeciwpożarowe.
Tam konkretnie gdzie ja pracuje nikt nie przeprowadza analizy wytrzymałościowej ani kabiny, ani ramy, jako, że armator tego nie wymaga.
Problemem jest transport kabiny, ponieważ jest ona wielokrotnie przenoszona z miejsca na miejsce. W czasie transportu zdarza się, że część kabiny podparta jest na wysokości 10 cm, a inna 3cm. To powoduje, że połączenia paneli zostają zniszczone, to samo dzieje się z panelami sufitowymi (Sam sufit także jest w postaci paneli o szerokościach 600mm).
Problem w tym momencie rozwiązywany jest przez usztywnianie ramy różnego rodzaju żelastwem (belki pomiędzy ścianami, belki w narożnikach, itp). Ktoś z szefostwa firmy zapytał się czy można to policzyć.
Czy przy użyciu modelu powłokowego problem jest wart analizy? Czy waszym zdaniem jest możliwość uzyskania informacji jak zmiany w ramie oddziaływają na zachowanie panel ściennych i sufitowych?
pozdrawiam |
|
Autor |
RE: Modelowanie elementów typu "sandwich" |
Leonardo
Użytkownik
Postów: 90
Data rejestracji: 22.02.11 |
Dodane dnia 09/21/2012 20:37 |
|
|
OMG...
1. Wszystkie urządzenia na jednostkach pływających muszą spełniac wymogi przepisów bezpieczeństwa, nie ważne czy to polskiego PTS, amerykańskiego ABS czy norweskiego DNV. Trudno uwierzyć że tu armator nie stawia wymagań wytrzymałościowych. Jeśli nawet kontener nie jest istotny to on lub jego elementy nie mogą się się stać PDO. Nie bardzo rozumiem restrykcje ppoż w przypadku paneli z wełną 25mm. Ktoś tam wogóle szacuje obciążenie ogniowe?
2. Jak najbardziej da się to policzyć, zarówno bez jak i przy uwzględnieniu współpracy paneli z welną. Nawet nośność łączników w cienkich blachach (0,7mm) jest unormowana (EC3-1-3). Zdecydowanie sugeruje jednak zlecić takie obliczenia do biura specjalistycznego, będzie szybciej i bezpieczniej. |
|
Autor |
RE: Modelowanie elementów typu "sandwich" |
zakoslaw
Użytkownik
Postów: 4
Data rejestracji: 20.09.12 |
Dodane dnia 09/21/2012 21:06 |
|
|
1.Pracuje w biurze, gdzie produkowane są takie prefabrykowane kabiny (w całkiem dużej ilości) i z mojej wiedzy wynika, że nie prowadzone są żadne wytrzymałościowe obliczenia w kontekście całej kabiny jako zespołu, ani poszczególnych elementów takich jak rama, sufit, ściany.
Natomiast są przeprowadzane obliczenia obciążenia pożarowego każdego podstawowego typu kabiny. Elementy takie jak ściany, drzwi, sufit muszą spełniać klasę B-15.
Dziękuje za pomoc. |
|
Autor |
RE: Modelowanie elementów typu "sandwich" |
Rabarbar
Użytkownik
Postów: 26
Data rejestracji: 08.06.12 |
Dodane dnia 12/16/2012 19:41 |
|
|
chciałbym się podzielić ciekawymi wykładami z kanapek. Są one przeprowadzone przez praktyka i myślę że mogą być dla wielu z Was interesujące. Jak mam wrzucić ten plik pdf na forum? |
|