Autor |
MGR rama rower |
cykorek
Użytkownik
Postów: 7
Data rejestracji: 17.03.14 |
Dodane dnia 03/17/2014 19:41 |
|
|
Witam pisze prace mgr na tem analiz wytrzymałościowej i jeżeli kotos mógł by mi pomoc muszę wprowadzić podpory i siły w ramie muszę to jeszcze uzasadnić czy mogł by mi ktos udzielić takich informacji jak podeprzeć moją ramę i w jakich miejscach dać siły pod jakim kątem |
|
Autor |
RE: MGR rama rower |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 03/17/2014 20:51 |
|
|
No cóż pytanie jest, jak na forum, stanowczo zbyt ogólne. Dlatego proponuję najpierw napisz , ale konkretnie jedną szczególną sytuację która chcesz zamodelować, podaj warunki analizy jakie muszą być spełnione (dynamika, statyka, ...) pokaż jak wygląda twój model, lub co o nim JU¯ wiesz, a potem ktos Ci pomoże. W tej chwili Twoje pytanie sugeruje, że nie masz bladego pojęcia od czego zacząć... więc zacznijmy od początku: konkretna sytuacja którą chcesz/musisz zamodelować + co wiesz o swoim modelu |
|
Autor |
RE: MGR rama rower |
Tomekk
Użytkownik
Postów: 242
Miejscowość: Norge
Data rejestracji: 01.10.09 |
Dodane dnia 03/18/2014 15:17 |
|
|
To ja jeszcze dorzucę prośbę o poprawną interpunkcje w następnych postach
Bo, ciężko się to czyta, a i sens zdań można pomylić.
pozdr
Tomek
-----------------------------
człowiekiem jestem ... |
|
Autor |
RE: MGR rama rower |
cykorek
Użytkownik
Postów: 7
Data rejestracji: 17.03.14 |
Dodane dnia 03/19/2014 20:03 |
|
|
|
|
Autor |
RE: MGR rama rower |
cykorek
Użytkownik
Postów: 7
Data rejestracji: 17.03.14 |
Dodane dnia 03/19/2014 20:14 |
|
|
Tak wygląda moja rama mam już jej geometrie zaakceptowaną przez promotora teraz muszę wykonać analizę statyczną i optymalizacje jednym parametrem dokładnie grubością profilu. I tu powstaje moje pytanie ja wstępnie założyłem takie podpory, siły i moment jak na zdjęciu. Muszę to uzasadnić i wstępnie chce promotorowi powiedzieć.
-Siły F1 wynikają z pozycji rowerzysty.
-Moment M1 powstaje wyniku oddziaływania siły napierającej nogi na ramie pedału.
Nie wiem czy dobrze myślę czy może nie ogólnie jeżeli może mi ktoś pomóc to bym był bardzo wdzięczny.
A i 1500 N bo założyłem że średnio musi w każdym z tych punktów wytrzymać 100 kilowego rowerzystę z 50 kilowym plecakiem
|
|
Autor |
RE: MGR rama rower |
cykorek
Użytkownik
Postów: 7
Data rejestracji: 17.03.14 |
Dodane dnia 03/19/2014 20:17 |
|
|
Zielone trójkąty to podpory odbierające stopień swobody w gorę i w dół |
|
Autor |
RE: MGR rama rower |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 03/19/2014 21:06 |
|
|
jeżeli ramę potraktujemy jako obiekt płaski to mamy problem - brak jednego odebranego stopnia swobody - translacji w poziomie.
Co do obciążeń, to nie wydaje mi się możliwe analiza ramy tylko dla jednego zestawu obciążeń. Same obciążenia też budzą moje wątpliwości:
jeżeli to jest ciężar rowerzysty to jest on dość gruby. Jeżeli uwzględniasz w obciążeniach również "naprężenia mięśni kolarza" to źle są zwroty sił.
Ja osobiście najpierw bym opisowo wybrał obciążenie które chcę zamodelować a dopiero na podstawie tego opisu zastanowił się nad siłami. Hasło, że siły wynikają "z pozycji rowerzysty" doprawdy nic nie mówi. Założenie, że w każdym z tych punktów (jednocześnie?) musi wytrzymać 150 kG rowerzystę musi sie "z czegoś wziąć"... z czego?
Obciążenie buduje się mniej więcej tak:
opisowy wariant obciążenie (na początek może być Twoja idea tylko bardziej precyzyjnie wyrażona i uzasadniona), obciążenie normowe (kolarz np moim zdaniem powinien ważyć 80 kG) do tego modyfikujemy to współczynnikami bezpieczeństwa, obejmującymi takie elementy jak dodatkowe obciążenie. i niepewności np zapas na dynamikę
No i na koniec wątpliwość, bo moim zdaniem model jest 3D i obciążenie również powinno być 3D |
|
Autor |
RE: Dobór obciążeń rama roweru trójkołowego poziomego |
Majka2608
Użytkownik
Postów: 2
Data rejestracji: 30.05.15 |
Dodane dnia 05/30/2015 13:17 |
|
|
Witam,
Mam podobny problem jak kolega. Obliczam ramę roweru trójkołowego i nie wiem jakie przyjąć podpory. Czy zablokować wszystkie translacje i zostawić jedną rotacje czy zablokować wszystko. Nie mam pojęcia jak do tego podejść, proszę o pomoc.
Poniżej wstawiam schematy i zdjęcie jak wygląda moja rama:
http://obrazki.elektroda.pl/3329884500_1432984438.png
http://obrazki.elektroda.pl/9970523600_1432984570.gif
http://obrazki.elektroda.pl/8009586800_1432984622.jpg |
|
Autor |
RE: MGR rama rower |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 05/30/2015 22:35 |
|
|
Podparcie w punktach mocowania osi kół. Odbieramy niezbędne minimum, tzn w modelu 3d, 6 stopni swobody. W zasadzie problemem jest tylko obrót wokół osi wzdłużnej roweru. Problem bierze się z równowagi chwiejnej w której rower jeździ. Poradzić z tym sobie można w ten sposób, że aby ta równowaga była możliwa suma momentów wokół tej osi musi być równa zeru. Odebrać ten obrót może więc prawie w dowolnym węźle znajdującym się w płaszczyźnie symetrii wzdłużnej na wysokości pozostałych podparć.
UWAGA, reakcja w tym węźle powinna być równa (lub prawie równa) zeru. Ten węzeł najlepiej chyba można stworzyć modelując oś koła. |
|
Autor |
RE: MGR rama rower |
Majka2608
Użytkownik
Postów: 2
Data rejestracji: 30.05.15 |
Dodane dnia 05/30/2015 23:47 |
|
|
Dziękuję za odpowiedź.
Pierwszą część rozumiem :) odbieram wszystkie translacje i rotacje.
Niestety nie rozumiem dalszej części. Mam taką sytuację rowerzysta jedzie prosto. Na ramę działają mi siły związane z ciężarem rowerzysty (one rozkładają się w proporcji 70/30 na ramę i widełki w wybranych pkt gdzie siodełko styka się z ramą widać to na schemacie), mam siłę na przegubie ze względu na to że rowerzysta pedałuje, i jest tam też moment, i dodatkowo mam jeszcze odebrać moment na osi wzdłużnej ale na wysokości podpór przednich? |
|
Autor |
RE: MGR rama rower |
piotr
Super Administrator
Postów: 1432
Data rejestracji: 17.05.07 |
Dodane dnia 05/31/2015 22:48 |
|
|
Sytuacja jest prosta tylko gdy zakładasz symetryczny rozkład sił, a tak , poza sytuacją gdy rowerzysta siedzi i nie pedałuje, nie zdarza się nigdy. (opiszę sytuację dla klasycznego roweru bo tak mi łatwiej)Gdy chcesz porządnie "depnąc na pedały" to przecież obciążenie jest takie, że stoisz np na lewym pedale całym ciężarem, jednocześnie kontrujesz rękami jedna ciągnie kierownicę w dół,druga w górę, co powoduje, że obciążenie pionowe na pedał jeszcze wzrasta. Inny sposób to przechylanie całego roweru tak by pedał który akurat jest deptany leżał w płaszczyźnie podparć . Zwróć uwagę na dwa elementy:
1) moment od pedałowania, siedzenia, ciągnięcia i pchania kierownicy jest sumarycznie równy zeru względem linii wyznaczonej punktami styku kół z podłożem (musi tak być, by rower się nie wywrócił)(dla malkontentów:nie będę tu analizował efektów żyroskopowych)
2)musisz jednak mieć zadanie prawidłowo uwarunkowane tzn, że globalny obrót wokół osi nie może byc swobodny - musisz go odebrać.
Z tych dwu punktów wynika, że punkt, w którym odbierzesz rzeczony obrót musi znajdować się w takim miejscu gdzie lokalne efekty skręcenia ramy nie wystąpią (bo np. stoisz na pedale i kontrujesz na kierownicy:=> rama będzie skręcana pomiędzy tymi dwoma momentami: tym na pedale i tm na kierownicy tym niemniej globalnie momenty się równoważą to tak jakby do wałka w dwu miejscach przyłożyć przeciwnie skierowane, ale równe momenty. wałek nie poruszy się, ale pomiędzy momentami będzie skręcany... |
|